Coach service, kommunikation och bemötande
Tillsammans med Najja kommunikation arbetar jag med att utbilda och coacha tjänstepersoner i Sveriges kommuner i service, kommunikation och bemötande. Uppdraget består i att utbilda i skriftlig kommunikation för att skapa effektivare och tydligare mejl och coacha medarbetarna i hur de kan använda verktygen inom ramen för sitt arbete.
Eftersom jag själv har en bakgrund som statstjänsteman kan jag relatera till hur svårt det kan vara att hitta balansen mellan myndighetspersonen och servicepersonen. Genom att tillämpa nycklar för god kommunikation och gott bemötande kan en tjänsteperson gå från ett krångligt och byråkratiskt språk till ett tydligt och informativt språk med gott bemötande. Servicegraden går upp, medborgarna får svar på sina frågor och tjänstepersonerna får kortare mejltrådar att hålla reda på. Alla vinner - både medborgarna, tjänstepersonerna och verksamheten i stort.
Mer information
- Är det här något som är intressant för er organisation? Vi arbetar utifrån era NKI-resultat och går in i varje avdelning och enhet och kartlägger de specifika kommunikationsutmaningarna och gör ett upplägg som passar er. Resultatet är smidigare skriftlig kommunikation och nöjdare kunder och medborgare.
Datum
28 februari 2023